naar de Art-abstract thuispagina
 Els Bannenberg
  acryl op doek 1
acryl op doek 2
acryl op doek 3
acryl op papier 1

onhoudbare situatie
curriculum vitae
bibliografie
contact
     
 

Bibliografie Els Bannenberg

 
   
 

Uit de pers:

2002

- De Gelderlander, september 2002, artikel van Martin Pieterse nav expositie Licht/Donker in Galerie Stijl, Arnhem. Citaat:

‘ Heel geraffineerd zijn de zeefdrukken van Els Bannenberg. Zij drukte in zwart twee verschillende geometrische rasters over elkaar. Daar waar de inkt over elkaar komt te liggen wordt het zwart extra intens, waar de openingen in de rasters overlappen ontstaan minimale openingen in de duisternis, als sterren aan de nachtelijke hemel.’

2000

- HP de Tijd. “Een ommetje kunst’  6 oktober 2002 atelierfoto’s van Michel Wielinck ter illustratie van een artikel over atelierroutes van Fleur Jurgens.

1994

- Financieel Dagblad september 1994 Karin Feenstra over de Artisalon. Citaat:

‘Om de afmetingen wellicht opgehangen in de “Salon des bagatelles”. Bannenberg liet zich inspireren door landschap en sublimeert dit liefst tot een volstrekt geometrische herinnering. De kegel die op alle drie de schilderijen domineert, is een herinnering  aan haar verblijf in Cornwall. De porseleinaarde die er wordt gewonnen, ligt in kegels op het landschap met vaak een vijvertje ernaast waarin de kegel reflecteert’.

1989

- De Gelderlander november 1989. Citaat:

‘Daarnaast speelt Bannenberg met de visuele harmonie door de principes van Feuerbach en diens Negenpuntscirkel beelden te lijf  te gaan. Bannenberg schuift en kantelt de planimetrische figuren daarbij over elkaar en bereikt verrassende resultaten die ondanks het speelse karakter dat er van uitgaat een moment van grote stabiliteit opleveren.’

1984

- Haagse Courant maart 1984 nav tentoonstelling in Galerie L’Idée Zoetermeer. Citaat:

‘Ze gebruikt daarvoor sjablonen die zonder uitzondering de vorm van een driehoek hebben. Knap gebruik makend van de mogelijkheden die de verdichtingen van deze vorm en de verschillende drukgangen bieden maakt ze boeiende grafiek, die nog aan interesse wint door de wat ongebruikelijke afdruk op textiel.’

Catalogi:

- Open Ateliers de Pijp. 2000

- Arti et Amicitiae          1991-1992-1998

- Museum Falkenhof Rheine (D) 1990

- Zes Heerlense Ateliers in Amsterdam 1982

Boeken en tijdschriften:

1993          - Hermeneus nr 2 april 1993 blz 144 H L van Gessel over ‘Mythen’

1984     - Grafiek Nu. Hedendaagse Prentkunst in Nederland. Ad van der Blom. Citaat:

‘ Els Bannenberg ziet af van iets schijnbaar essentieels in de grafiek: een oplage van identieke stuks ‘... ’ De overgang naar procesmatig werken valt te beluisteren in de volgende opmerking van de grafica: “ Textiel geeft daarbij andere mogelijkheden dan papier. Dit kunnen combinaties zijn met uitwassen, afdrukken van natte delen, achterkant laten zien, reliëf aanbrengen, stiklijnen, trekspanning of doorzichtige delen over elkaar spannen”. Dat hier een stuk vrouwelijke beeldtraditie achter zit lijkt buiten kijf. Op zeer knappe wijze wordt deze in de moderne kunst gebracht”.

CD-r’s:

- ‘Panorama Zuid’ atelierroute Amsterdam Zuid, door Bas van Buuren

- ‘Verbindingen’. verslag van “Zuivere Wiskunde en Autonome Kunst” door Bram van Waardenberg

Werk op andere websites:

www.artolive.com (ga naar kunstenaars met letter B)

www.galeriestijl.nl

www.arsnova.nl